Ministerul Educaţiei şi Cercetării al Republicii Moldova

Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare

A A A

Modificarea Instrucţiunii de examinare a elevilor cu CES

Published on: Wed, 03/09/2016 - 14:59

Ministerul Educaţiei şi Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare aduc la cunoştinţa comunităţii educaţionale din Republica Moldova, tuturor factorilor interesaţi, Ordinul nr. 170 din 04 martie 2016 cu privire la modificarea Instrucţiunii privind procedurile specifice de examinare a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale.

Modificările introduse au drept scop ajustarea limbajului utilizat, precum şi instituţionalizarea practicii de contestare a deciziilor referitoare la acordarea/ neacordarea condiţiilor speciale solicitate.

În conformitate cu prevederea propusă la pct. 2 din Instrucțiune, a fost substituită sintagma „imobilizaţi la pat” cu textul „care nu se pot deplasa de sine stătător”. Menţionăm că ajustarea propusă corelează cu terminologia utilizată în Legea nr. 60 din 30 martie 2012 privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi, va permite utilizarea unui limbaj conform bunelor practici în domeniul nediscriminării şi va contribui la evitarea medicalizării dizabilităţii.

Modificarea termenului limită pentru prezentarea cererilor prin care se solicită condiţii speciale de examinare la susţinerea subiectelor de examen unice pentru toţi candidaţii este motivată avînd în vedere termenul de manifestare a dezacordului cu decizia Comisiei Naţionale de Examene.

Astfel, termenul iniţial „30 aprilie” este înlocuit cu „01 aprilie”. Precizăm că examinarea mai devreme a solicitărilor depuse va acorda elevilor cu cerinţe educaţionale speciale previzibilitate referitor la condiţiile de examinare şi va permite acestora să se concentreze pentru pregătirea de sesiunea de examene în condiţii egale. În acelaşi timp, Centrele de bacalaureat vor avea la dispoziţie un termen mai mare pentru a pregăti condiţiile stabilite.

Ordinul nr.156 din 20 martie 2015 cu ulterioarele modificări poate fi găsit aici.